Autostopem przez fantastykę

Dostępność: brak towaru
Cena: 39,99 zł 39.99
ilość szt.
Zyskujesz 2 pkt [?]

towar niedostępny

dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Autor/Autorzy: Jacek Inglot
Numer katalogowy: 9788367223065

Opis

„Autostopem przez fantastykę” to prawie 500 stron szkiców, recenzji, felietonów, wywiadów i esejów, czyli fantastyczne krytycznoliterackie oblicze Jacka Inglota w stanie czystym, a nawet stężonym. Podsumowanie przeszło trzydziestu (dokładnie 33!) lat publicystycznej walki autora o właściwą treść i formę literatury fantastycznej. Książkowa podróż przez wzloty i upadki jednego z ważniejszych publicystów i działaczy Fandomu 1.0, znanego z bezkompromisowych poglądów i ostrego pióra. Nie dla każdego, tylko dla koneserów o stalowych nerwach!

 

Zaiste, czasy to były wzniosłe i pełne znaczących postaci, każda warta osobnego wspomnienia. Na przykład Feliks W. Kres (do tej pory pamiętam, jak pijany w dym Sapkowski na którymś z wczesnych Nordconów krzyczał: „A chuj wam do mojej duszy, Kres!”, do Kresa oczywiście – ech, nie masz już takich tytanów myśli i tak intelektualnych tematów), Lech Jęczmyk (kiedyś, gdy był naczelnym „Nowej Fantastyki”, zapytałem go, ile w piśmie wynosi teraz wierszówka. Na to Lechu: „Na nic ci ta wiedza, młody człowieku, bo i tak jej nie płacimy” – prosto i uczciwie, kto dziś tak potrafi?), Marek Oramus (podczas naszego pierwszego spotkania wielkodusznie zgodził się przeczytać moje debiutanckie opowiadanie, wyciągnąłem flaszkę, aby się lepiej siedziało, na co Marucha: „Przeczytałem pierwszą stronę i chce mi się czytać dalej”, aluzja była jasna i od razu uzupełniłem w kieliszku poziom wspomagacza, a czytelnik tekst machnął błyskawicznie – kto dziś tak czyta opowiadania?), Maćka Parowskiego (w 1984 w Staszowie wszedł do stołówki Parowski – a spożywaliśmy kiełbasę parówkową – na jego widok Robert J. Szmidt krzyknął, ostentacyjnie wbijając w swoją parówkę nóż i widelec: „No to kończymy z tą parówą!” – Maciek twierdził, że tego nie słyszał, ale jakoś Szmicia od tej pory znielubił), Andrzeja Zimniaka (człowieka tak porządnego, że nie pamiętam  żadnej sprośnej anegdoty z jego udziałem), Marka Baranieckiego (kiedyś omal nie uczestniczyliśmy razem w próbie napaści na posterunek policji, bo przez przypadek konwent zorganizowano obok wesela), Andrzeja Drzewińskiego (tak zanalizował początkowy akapit jednego z moich pierwszych opowiadań, że o mało nie rzuciłem pisania) czy Rysia Krauzego (legendarny szef legendarnego Klubu Fantastyki Indeks, znany z cudu mnożenia flaszek na PRL-owskiej wódczanej pustyni: jak można wyjąć 7 butelek z walizeczki, gdzie z trudem zmieściłyby się 3? Byłem, widziałem, degustowałem).

(fragment Wstępu do „Autostopem przez fantastykę”)

 

Jacek Inglot – polski pisarz science fiction i nie tylko, ur. 1962. Ukończył Liceum Ogólnokształcące Nr 1 we Wrocławiu i filologię polską na UWr. Po studiach pracował jako nauczyciel, później jako redaktor, mieszka i tworzy we Wrocławiu.

Debiutował opowiadaniem „Dira necessitas” („Feniks” 2'1986). Autor powieści „Inquisitor” (1996, wznowionej w 2006 jako „Inquisitor. Zemsta Azteków”) i „Quietus” (1997, wydanie rozszerzone 2011), obie nominowane do Nagrody im. Janusza A. Zajdla, oraz zbioru opowiadań „Bohaterowie do wynajęcia” (2004, wspólnie z Andrzejem Drzewińskim). W 2009 roku wydał baśń fantasy dla dzieci „Eri i smok” (wznowienie 2018), oraz jej kontynuację „Eri czarodziejka” (2019). W 2015 roku ukazał się zbiór autorskich opowiadań pt. „Sodomion”, a w 2016 powieść-dyptyk „Polska 2.0”, ukazująca alternatywne wizje Polski przyszłości (Srebrne Wyróżnienie Nagrody Literackiej im. Jerzego Żuławskiego). W 2018 roku zdobył pierwsze miejsce w konkursie #Wolność - czytaj dalej, w kategorii powieść historyczna dla dzieci i młodzieży w wieku 15-18 lat, za utwór „Operacja Komendant. Misja w czasie” (powieść ukazała  się w roku 2019).

Od połowy lat 80. publikuje również opowiadania, w sumie napisał ich ok. 30, szczególnie zasłynął tekstami będącymi satyrą na polski fandom fantastyczny, takimi jak „Science and Fiction, Inc.”, „Las Liberte” i „Brzózka i mistrzowie”.

Przez wiele lat był czynnym krytykiem na łamach „Fantastyki” i „Nowej Fantastyki”, publikując liczne recenzje i artykuły. Opowiadania i teksty publicystyczne zamieszczał także w „Fenixie”, „Sfinksie” oraz „Playboyu”.

Inglot pisuje też prozę niefantastyczną. Jego pierwszą powieścią o tematyce współczesnej jest „Porwanie sabinek” (2008), w 2012 roku ukazał się „Wypędzony”, książka opowiadająca o Wrocławiu w 1945 roku (nominacja do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus – półfinał). Nie ogranicza się do jednej konwencji literackiej. Pisze zarówno hard SF, jak i fantasy, horror czy historię alternatywną, dobrze sobie radzi również w mainstreamie, tworząc powieści sensacyjne i historyczne.

Maciej Parowski w swojej książce-leksykonie autorów „Wasz cyrk, moje małpy” napisał o Inglocie: Jego twórczość literacką charakteryzuje pewne rozdarcie. Kibicuje Inglot kulturze wysokiej; nie cierpi amerykanizacji, tandety, upadku gustów zbiorowych, a w latach 80. był kojarzony z grupą literacką Kareta Wrocławski, preferującą prostą rozrywkę. Pasjonuje go ścieranie się humanistycznych impulsów, ale ciągnie ku pulpie. W wyniku tego rozdarcia wraca w jego prozie figura diabła-kusiciela i  fluktuuje charakter kulturowych proroctw (od pesymizmu do nadziei).

Zawartość:

  1. Wstęp – Autostopem przez fantastykę 
  1. Młody szermierz czyli burza i napór 
    *Soc fiction. Rzecz o fantastyce polskiej pierwszej połowy lat pięćdziesiątych
    *Dystopia – ucieczka od wolności?
    *Wariat z pochodnią
    *Krytyk i eunuch
    *Co się stało z naszą klasą?
    *Siedem grzechów głównych czytelnika polskiej fantastyki

     3. Gniew eunucha

            – Głęboka bzdura (Stanisław Stefański, „Głęboki kosmos”)

            – O św. Jacku, co się ze Złym pasował (Jacek Piekara „Zaklęte miasto”)

            – Aldiss robi pieniądze (Brian Aldiss „Tłumacz”)

            – Popis sprawności (Eugeniusz Dębski, „Śmierć Magów z Yara”)

            – Świat pod Kloszem (Walter Jon Williams, „Metropolita”)

            – Kres Kresa? (Feliks W. Kres „Strażniczka Istnień”)

            – Brak smaku (Clive Barker „Cabal. Nocne plemię”)

            – Klęska alchemika? (Rafał A. Ziemkiewicz „Wybrańcy bogów”

       4. Łaskawość cezara

            – W stronę Harlana („Niebezpiecznie wizje”, red. Harlan Ellison)

            – Calvino, czyli szaleństwo mistyfikacji (Italo Calvino, „Jeśli zimową pora podróżny”)

            – Czas Parowskiego (Maciej Parowski, „Czas fantastyki”)

            – Back to Philip K. Dick (Philip K. Dick “Trzy stygmaty Palmera Eldritcha”)

            – Świat według Kresa (Feliks W. Kres: „Północna granica”)

            – Fantastyczna postmoderna (Mirosław P. Jabłoński “Duch czasu”)

            – Drwina anarchisty (Richard Lourie „Grawitacja zero”)

            – Powrót do rzeczywistości (Rafał Ziemkiewicz „Pieprzony los kataryniarza”, Marek Oramus „Święto śmiechu”)

            – Stalin na papieskim tronie (Kingsley Amis, „Alteracja”)

            – Kraina niemożliwości (Herbert George Wells „Ludzie jak bogowie”)

            – Glosa o końcu świata (Walter M. Miller, Jr. „Święty Leibowitz i Dzikokonna”)

            – Milczące Imperium epoki Trystero (Thomas Pynchon „49 idzie pod młotek”)

            – Advocatus Dei (James Blish „Kwestia sumienia”)

            – Dziwność istnienia (Mike Resnick „Kły”)

            – Wybrać szaleństwo (Stanisław Ignacy Witkiewicza „Nienasycenie”)

           – Piekło w głowie (Peter Straub „Upiorna opowieść”)

           – W poszukiwaniu utopii (Ursula K. Le Guin „Wydziedziczeni”)

           – Mózg staje! (P. K. Dick „Valis”)

           – Prawdziwy koniec Nowej Fali (Roger Zelazny „Ostatni obrońca Camelotu”)

           – Przeniesienie Philipa K. Dicka (Philip K. Dick „„Transmigracja Timothy’ego Archera”)

           – Epos Nowego Średniowiecza (Neal Stephenson „Diamentowy wiek”)

           – Parnas fantastyczny (Paweł Dunin-Wąsowicz „Parnas bis, słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 roku. ”

        5. KSIĄŻKI POKUPNE

           - Eco: Wyspa Dnia Poprzedniego

           - Ziemkiewicz: Czerwone dywany, odmierzony krok

           - Zajdel: Limes interior / Oramus: Dzień drogi do Meorii

           - Williams: Aristoi

           - Aldiss: Cieplarnia

           - Ziemkiewicz: Walc stulecia

           - Stoll: Kukułcze jajo

           - Sutin: Boże inwazje

           - Brzezińska: Zbójecki gościniec

           - Hertz: Wędrówki po Internecie

           - Sapkowski: Pani Jeziora 

      6. Ja, Karburator

      7. Spojrzenia i zdziwienia

          - Fantastyczne koneksje Stanisława Ignacego

          - Kłopoty z postmodernizmem

          - Magia sukcesu

          - Nie tylko Däniken

          - Philipa K. przejście przez lustro

       8. Bibliofil w kinie/kinoman w bibliotece

           - Fantastyczny wyciskacz szmalu (Isaac Asimov „Fantastyczna podróż” i „Fantastyczna podróż) (Fantastic Voyage). Reżyseria Richard Fleischer)

           - Znaki Tajemnicy (Joan Lindsay „Piknik pod Wiszącą Skałą” i „Piknik pod Wiszącą Skałą”, reż. Peter Weir)

           - Polowanie na Schwarzeneggera (Stephen King „Uciekinier” i „Uciekinier, reż. Paul Michael Glaser)

           - Robinson na Marsie (Daniel Defoe „Przypadki Robinsona Kruzoe” i „Robinson Cruzoe na Marsie”, reżyseria Byron Haskin)

            - Miłość i samotność (William Kotzwinkle „ E.T. Przygody istoty pozaziemskiej na Ziemi” i „E.T. – THE EXTRATERRESTRIAL”, reżyseria: Steven Spielberg)

            - Skurcz mózgu (Richard Herley „Kolonia karna” i „Kolonia karna”, reż. Martin Campbell)

            - Inferno wyobraźni (William S. Burroughs „Nagi lunch” i „Nagi lunch”,  scen. i reż. David Cronęnberg)

            - Czas umierania (o „Terminatorze 2” i „Łowcy robotów”)

       9. Wywiadowca

- Nie wierzę krytykom (rozmowa z Eugeniuszem Dębskim)

- Przestaliśmy fascynować luzem (rozmowa z Andrzejem Drzewińskim)

- Zbliża się koniec świata i trzeba go będzie jakoś przeżyć (rozmowa z Rafałem A. Ziemkiewiczem)

- Nie jestem normalnym człowiekiem (rozmowa z Andrzejem Ziemiańskim)

-Między fantasy a science fiction (rozmowa z Lechem Jęczmykiem)

 

      10. Yngloth Fiction

      11. Nowy niewspaniały

 

 

 

 

Dane techniczne

Oprawa broszurowa
Liczba stron 482
Cykl/nagrody Krytycy o fantastyce
Wydawca Stalker Books

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl