Produkt dnia
Sapiens. Od zwierząt do bogów
Sapiens. Od zwierząt do bogów
59,90 zł 53,90 zł
szt.
Legenda Corinair
Legenda Corinair
34,90 zł 30,00 zł
szt.
Shadow Raptors 4. Blokada
Shadow Raptors 4. Blokada
34,90 zł 30,00 zł
szt.
Opowieści niesamowite 4. Literatura angielska
Opowieści niesamowite 4. Literatura angielska
49,00 zł 44,00 zł
szt.
Usterka na skraju galaktyki
Usterka na skraju galaktyki
39,90 zł 35,99 zł
Człowiek do przeróbki
Człowiek do przeróbki
44,90 zł 39,99 zł
szt.
Cywilizacje
Cywilizacje
44,90 zł 39,99 zł
szt.
Mrok nad Tokyoramą
Mrok nad Tokyoramą
39,99 zł 35,99 zł
szt.
Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata
Moda, wiara i fantazja w nowej fizyce Wszechświata
99,90 zł 88,00 zł
szt.
Księga Bezimiennej Akuszerki
Księga Bezimiennej Akuszerki
39,90 zł 35,99 zł
szt.
Dzieci Hildora
Dzieci Hildora
36,99 zł
szt.
Czarne słońce
Czarne słońce
49,90 zł 44,00 zł
szt.

Dział zawiera książki z serii Krytycy o fantastyce (wydawnictwo Solaris, a obecnie Stalker Books) oraz książki krytycznoliterackie innych oficyn.

Krytyka

Anatomia wyobraźni

Anatomia wyobraźni
Anatomia wyobraźni

12 esejów o fantazjowaniu w kinie, telewizji, komiksach i literaturze popularnej

Czym jest ludzka wyobraźnia? Jaką rolę we współczesnym życiu i kulturze może pełnić fantazjowanie? Twórcy prac wybranych do jubileuszowego, dwudziestego już tomu serii wydawniczej Anatomia Fantastyki w swoich analizach filmów, seriali, komiksów oraz powieści stosują popularne w Polsce metodologie. W książce znajdziemy zatem goszczące od ponad dekady w rodzimym filmoznawstwie odczytania myśli Jaquesa Lacana, reinterpretacje baśni Bruno Bettelheima i Pierre’a Péju oraz sprawdzone w literaturoznawstwie i filmoznawstwie środki analizy strategii tworzenia narracji w późnej ponowoczesności. „Poligonem badawczym” dla autorów Anatomii wyobraźni są zaś teksty kultury takich indywidualności, jak: Terry Gilliam, Tim Burton, Wong Kar-wai, Michel Gondry, Shinya Tsukamoto, David Lynch, Allan Ball, Catherynne M. Valente czy Grant Morrison. Rozpoczynając nowy rozdział w historii wydawniczej AF, mamy nadzieję, że nasza publikacja stanie się intelektualną przygodą, w którą czytelnicy zagłębią się od pierwszej do ostatniej strony.

Tom ten dedykowany jest pamięci naszego nieodżałowanego Krzysztofowa Papierkowskiego, któremu Anatomia zawdzięcza zarówno swe powstanie, jak i powrót na rynek po zapaści z początków XXI wieku.

Dostępność: brak towaru

Cena: 22,00 zł
  • nowość

Autostopem przez fantastykę

Autostopem przez fantastykę
Autostopem przez fantastykę

Inglot jest człowiekiem towarzyskim, przyjacielsko usposobionym do ludzi. Współorganizował z Wrocławiem kilka dorocznych LOF-ów (Letnich Obozów Fantastyki) z udziałem młodych pisarzy, krytyków i naukowców, którzy oddawali się tam dyskusjom i łagodnemu piwopilstwu. Czasem czyni Jacek swoich przyjaciół bohaterami swej prozy. W "Szalonym" mamy karykatury Sapkowskiego, Ziemkiewicza i samego Inglota. W powieści Quietus węzłowa dla książki postać Marcusa Corejmusa Tranquiliusa wzorowana jest na przyjacielu i mentorze Jacka - Marku Oramusie.

Maciej Parowski

Jacek Inglot (ur. 1962 w Trzebnicy), od dziecka związany z Wrocławiem. Filolog, przez wiele lat nauczyciel. Debiutował w 1986 roku opowiadaniem "Dira necessitas" na łamach Fenixa. Dwa lata później opublikował opowiadanie w Nowej Fantastyce. Od końca lat 80. publicysta tego ostatniego miesięcznika, eseje, recenzje i artykuły krytyczne o fantastyce publikował także w "Odrze", "Życiu Warszawy", "Rzeczpospolitej" czy "Newsweeku".

Autor i współautor (z Andrzejem Drzewińskim) kilku zbiorów opowiadań oraz powieści InquisitorQuietusPolska 2.0Operacja "Komendant". W ostatnich latach zwrócił się w stronę mainstreamu, pisząc Porwanie sabinek i Wypędzonego.

 

Książka w serii "Krytycy o fantastyce". Zawartość:

  1. Wstęp – Autostopem przez fantastykę

 

  1. Młody szermierz czyli burza i napór

(szkice krytyczne z NF i Fenixa, 1991-2000)

  1. Soc fiction. Rzecz o fantastyce polskiej pierwszej połowy lat pięćdziesiątych
  2. Dystopia – ucieczka od wolności?
  3. Wariat z pochodnią
  4. Krytyk i eunuch
  5. Co się stało z naszą klasą?
  6. Siedem grzechów głównych czytelnika polskiej fantastyki

 

  1. Gniew eunucha

(recenzje negatywne, NF i Fenix, 1989-1994)

            – Głęboka bzdura (Stanisław Stefański, „Głęboki kosmos”)

            – O św. Jacku, co się ze Złym pasował (Jacek Piekara „Zaklęte miasto”)

            – Aldiss robi pieniądze (Brian Aldiss „Tłumacz”)

            – Popis sprawności (Eugeniusz Dębski, „Śmierć Magów z Yara”)

            – Świat pod Kloszem (Walter Jon Williams, „Metropolita”)

            – Kres Kresa? (Feliks W. Kres „Strażniczka Istnień”)

            – Brak smaku (Clive Barker „Cabal. Nocne plemię”)

            – Klęska alchemika? (Rafał A. Ziemkiewicz „Wybrańcy bogów”

 

  1. Łaskawość cezara

(recenzje pozytywne, NF, Fenix, Odra, 1988-2000)

            – W stronę Harlana („Niebezpiecznie wizje”, red. Harlan Ellison)

Calvino, czyli szaleństwo mistyfikacji (Italo Calvino, „Jeśli zimową pora podróżny”)

Czas Parowskiego (Maciej Parowski, „Czas fantastyki”)

            – Back to Philip K. Dick (Philip K. Dick “Trzy stygmaty Palmera Eldritcha”)

Świat według Kresa (Feliks W. Kres: „Północna granica”)

            – Fantastyczna postmoderna (Mirosław P. Jabłoński “Duch czasu”)

            – Drwina anarchisty (Richard Lourie „Grawitacja zero”)

Powrót do rzeczywistości (Rafał Ziemkiewicz „Pieprzony los kataryniarza”, Marek Oramus „Święto śmiechu”)

Stalin na papieskim tronie (Kingsley Amis, „Alteracja”)

Kraina niemożliwości (Herbert George Wells „Ludzie jak bogowie”)

Glosa o końcu świata (Walter M. Miller, Jr. „Święty Leibowitz i Dzikokonna”)

Milczące Imperium epoki Trystero (Thomas Pynchon „49 idzie pod młotek”)

Advocatus Dei (James Blish „Kwestia sumienia”)

Dziwność istnienia (Mike Resnick „Kły”)

Wybrać szaleństwo (Stanisław Ignacy Witkiewicza „Nienasycenie”)

Piekło w głowie (Peter Straub „Upiorna opowieść”)

W poszukiwaniu utopii (Ursula K. Le Guin „Wydziedziczeni”)

Mózg staje! (P. K. Dick „Valis”)

Prawdziwy koniec Nowej Fali (Roger Zelazny „Ostatni obrońca Camelotu”)

Przeniesienie Philipa K. Dicka (Philip K. Dick „„Transmigracja Timothy’ego Archera”)

            – Epos Nowego Średniowiecza (Neal Stephenson „Diamentowy wiek”)

Parnas fantastyczny (Paweł Dunin-Wąsowicz „Parnas bis, słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 roku. Wydanie trzecie i ostatnie.”

 

  1. KSIĄŻKI POKUPNE

(teksty z rubryki recenzenckiej w Odrze, 1994-1999)

1.Eco: Wyspa Dnia Poprzedniego

  1. Ziemkiewicz: Czerwone dywany, odmierzony krok
  2. Zajdel: Limes interior / Oramus: Dzień drogi do Meorii

4.Williams: Aristoi

  1. Aldiss: Cieplarnia
  2. Ziemkiewicz: Walc stulecia
  3. Stoll: Kukułcze jajo
  4. Sutin: Boże inwazje
  5. 9. Brzezińska: Zbójecki gościniec
  6. Hertz: Wędrówki po Internecie
  7. Sapkowski: Pani Jeziora

 

 

  1. Ja, Karburator

(mninirecenzje drukowane pod ksywą Karburator w NF, 1991-2000)

 

  1. Spojrzenia i zdziwienia

(szkice poświecone twórcom lub zjawiskom)

  1. Fantastyczne koneksje Stanisława Ignacego
  2. Kłopoty z postmodernizmem
  3. Magia sukcesu
  4. Nie tylko Däniken
  5. Philipa K. przejście przez lustro

 

  1. Bibliofil w kinie/kinoman w bibliotece

(teksty filmowo-literackie, o adaptacjach filmowych, z rubryki w NF z lat 1992-1996)

  1. Fantastyczny wyciskacz szmalu

(Isaac Asimov „Fantastyczna podróż” i „Fantastyczna podróż) (Fantastic Voyage). Reżyseria Richard Fleischer)

  1. Znaki Tajemnicy

(Joan Lindsay „Piknik pod Wiszącą Skałą” i „Piknik pod Wiszącą Skałą”, reż. Peter Weir)

  1. Polowanie na Schwarzeneggera

(Stephen King „Uciekinier” i „Uciekinier, reż. Paul Michael Glaser)

  1. Robinson na Marsie

(Daniel Defoe „Przypadki Robinsona Kruzoe” i „Robinson Cruzoe na Marsie”, reżyseria Byron Haskin)

  1. Miłość i samotność

(William Kotzwinkle „ E.T. Przygody istoty pozaziemskiej na Ziemi” i „E.T. – THE EXTRATERRESTRIAL”, reżyseria: Steven Spielberg)

  1. Skurcz mózgu

(Richard Herley „Kolonia karna” i „Kolonia karna”, reż. Martin Campbell)

  1. Inferno wyobraźni

(William S. Burroughs „Nagi lunch” i „Nagi lunch”,  scen. i reż. David Cronęnberg)

  1. Czas umierania (o „Terminatorze 2” i „Łowcy robotów”)

 

 

  1. Wywiadowca

(Wywiady przeprowadzone w latach 1991-2006)

 

  1. Nie wierzę krytykom (rozmowa z Eugeniuszem Dębskim)
  2. Przestaliśmy fascynować luzem (rozmowa z Andrzejem Drzewińskim)
  3. Zbliża się koniec świata i trzeba go będzie jakoś przeżyć (rozmowa z Rafałem A. Ziemkiewiczem)
  4. Nie jestem normalnym człowiekiem (rozmowa z Andrzejem Ziemiańskim)
  5. Między fantasy a science fiction (rozmowa z Lechem Jęczmykiem)

 

  1. Yngloth Fiction

(felietony ze SFinksa, 2001-2002)

 

1.Stanisława L. wizje (nie) możliwe

  1. Pieprzony los fantasty
  2. Fantastyka wyczerpania
  3. Od PRL-u do przyszłości
  4. Upadek mitu
  5. Soc fantasy
  6. Z miłości czy dla kasy?
  7. Reguiem dla odchodzących

 

 

  1. Nowy niewspaniały

(szkice o przyszłości, drukowane i nie)

 

  1. Nowy wspaniały sklonowany
  2. 2001 Odyseja erotyczna

3.Czy maszyna nas pokocha?

  1. Świat po człowieku

 

 

 

Dostępność: duża ilość

Wysyłka w: 5 dni

Cena: 39,99 zł
szt.
  • nowość

Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce

Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce
Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce

W roku 2012 mija 30 lat od pojawienia się pierwszych polskich opowiadań fantasy. Jubileusz ten obchodzimy w typowy dla serii Anatomia Fantastyki sposób – wydając krytyczną książkę poświęconą tej odmianie fantazjowania. Esej Małgorzaty Tkacz Baśnie zbyt prawdziwe. Trzydzieści lat fantasy w Polsce nie jest rocznicową laurką. Nie jest także monografią tego zjawiska, choć liczba utworów, które w tekście i dołączonej do niego bibliografii przywołuje Autorka, świadczy o tym, że przeczytała ona niemal wszystko, co w tej odmianie fantastyki napisano w naszym kraju. Celem nadrzędnym jej dysertacji jest bowiem stworzenie typologii tej literatury, a przede wszystkim opisanie pododmian, w których na naszym gruncie fantasy występuje, oraz jej tendencji rozwojowych. Tkacz nie kryje swego krytycznego stosunku do analizowanych tekstów, wystawiając im oceny surowe lecz sprawiedliwe. Ogrom wykonanej przez nią pracy budzi podziw i szacunek. Śmiało można powiedzieć, że jest to pozycja fundamentalna dla badań nad polską fantasy i stanowi swoistą mapę, ułatwiającą poruszanie się w labiryncie tekstów.

Dostępność: brak towaru

Cena: 19,99 zł
  • nowość

Beksiński 1-4. Komplet w etui

Beksiński 1-4. Komplet w etui
Beksiński 1-4. Komplet w etui
Wyjątkowy zestaw czterech albumów „Beksiński” w eleganckim etui. Komplet ten to niepowtarzalna edycja bestsellerowych wydań albumowych zawierających dzieła Z. Beksińskiego, z których dwa ukazały się jeszcze za życia i przy współpracy samego Mistrza. Kolekcja zawiera znakomitą większość prac Z. Beksińskiego z zakresu malarstwa, rysunku oraz grafiki komputerowej, pochodzących z archiwum Muzeum Historycznego w Sanoku oraz zbiorów prywatnych.
 

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 89,00 zł 99,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Bestiariusz japoński

Bestiariusz japoński
Bestiariusz japoński

Kolejna publikacja z serii bestiariuszy autorstwa Witolda Vargasa, poświęcona tym razem stworom z Kraju Kwitnącej Wiśni. Poznamy tajemnicze i magiczne zwierzęta, demony oraz duchy nazywane w Japonii yokai. Stwory, które są częścią fantastycznego świata tego odległego kraju, należą do najbardziej przerażających na świecie. Autor przeanalizował wiele dokumentów, baśni oraz legend i odkrywa przed czytelnikami magiczny świat orientalnych istot o nadprzyrodzonych mocach. Nekomata wyciąga z grobów zmarłych, yamachichi wysysa z ludzi siły witalne, bezbronne furaribi błąkają się szukając ukojenia, a łaskawy baku emanuje szczęściem, odpędzając złe demony.

Dostępność: duża ilość

Cena: 39,99 zł 44,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Bogowie Lema

Bogowie Lema
Bogowie Lema

Pierwsza po śmierci Stanisława Lema książka poświęcona jego osobie i twórczości, ukazuje odbiegający od przyjętego wizerunek wybitnego pisarza. Lem okazuje się nie tylko myślicielem prostującym drogi cywilizacji, ale także artystą pełnym sprzeczności, nękanym kompleksem niedocenienia, skonfliktowanym z bliskimi współpracownikami (np. z Franzem Rottensteinerem, swym wieloletnim agentem literackim).

Dostępność: brak towaru

Cena: 32,90 zł

Boli tylko, gdy się śmieję. Lem / Lipska

Boli tylko, gdy się śmieję. Lem / Lipska
Boli tylko, gdy się śmieję. Lem / Lipska

Nieznane listy Stanisława Lema i Ewy Lipskiej
Korespondencja odsłaniająca kulisy wyjątkowej przyjaźni
„Gdyby nie to, że mi się nie chce, napisałbym operę Porno, bo zdaje się, że tego jeszcze nie było”.
Dwie wybitne osobowości: poetka i pisarz. Obdarzeni talentem, wrażliwością, poczuciem humoru i rozbrajającą autoironią.
Dzieliło ich ponad dwadzieścia lat, lecz łączyło więcej: miłość do literatury i zabawy słowem, umiejętność wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Ich korespondencja z lat 80. XX wieku to nie tylko zapis wyjątkowej przyjaźni i zmagań z codziennością, ale również portret ówczesnego życia literackiego Polski i Krakowa.
Jakie wiersze pisał Stanisław Lem?
Czyją poezję najbardziej cenił?
Dlaczego Ewa Lipska chciała zatrudnić referenta?
Boli tylko, gdy się śmieję zawiera także zapisy rozmów, jakie poetka i pisarz prowadzili na początku XXI wieku oraz listy, które Ewa Lipska wymieniała z synem Stanisława Lema, który wówczas studiował w USA.
Książka, wzbogacona licznymi fotografiami, pokazuje nieznane oblicze twórczości obojga literatów, ich charaktery oraz skomplikowane czasy, w których żyli. Jej publikacja to jedno z istotnych wydarzeń literackich i kulturalnych ostatnich lat.
Ewa Lipska (ur. 1945) – jedna z najwybitniejszych poetek współczesnych należąca do generacji Nowej Fali. Zawsze jednak osobna, tak jak osobna i wyrazista jest jej dykcja poetycka, nieufność do „zastanego” języka, błyskotliwa metaforyka, gęstość znaczeń, paradoks. Autorka tekstów piosenek, felietonistka. Współzałożycielka, redaktorka i współpracowniczka kilku pism (m.in. miesięczników „Pismo”, „Kraków”). Przez wiele lat pracownik polskiej dyplomacji w Austrii. Uhonorowana prestiżowymi nagrodami za twórczość literacką, w tym Nagrodą Literacką Gdynia za tomik Pogłos. Uczestniczka międzynarodowych festiwali literackich oraz pobytów stypendialnych (USA, Niemcy). Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich oraz członek polskiego Pen Clubu i Polskiej Akademii Umiejętności.
Stanisław Lem (1921–2006) – najwybitniejszy polski pisarz fantastyczny, futurolog, filozof i satyryk. Jego książki zostały przetłumaczone na 41 języków i osiągnęły łączny nakład ponad 30 mln egzemplarzy.
Tomasz Lem (ur. 1968) – ukończył American International School w Wiedniu, studiował fizykę i matematykę na Uniwersytecie Wiedeńskim. Absolwent fizyki na Princeton University. Jest tłumaczem.

Dostępność: duża ilość

Cena: 34,00 zł 39,90 zł
szt.
  • promocja

Bracia Strugaccy

Bracia Strugaccy
Bracia Strugaccy

Wznowienie, znacznie rozszerzone, wyśmienitej monografii najłynniejszych rosyjskich autorów fantastyki - Arkadija i Borysa Strugackich. Praca Wojciecha Kajtocha doczekała się przekładów w Rosji i licznych krytycznych omówień.

Niniejsze wydanie poszerzono o fragmenty, które nie znalazły się w pierwszym wydaniu, o omówienia krytyczne (w tym Borysa Strugackiego) i recepcję w Rosji, poszerzono też bibliografię, jako że od pierwszego wydania minęło już ponad 20 lat. Książka nie tylko doskonale przedstawia drogę twórczą braci, omawia ich powieści i opowiadania, ale także umieszcza ich w kontekście życia literackiego Związku Radzieckiego, dysput o roli fantastyki, pokazuje też liczne perypetie braci Strugackich z cenzorami i krytyką komunistyczną.

Wydanie zilustrowano unikatowymi zdjęciami.

Dostępność: brak towaru

Cena: 36,99 zł

Cyberpunk 1982-2020

Cyberpunk 1982-2020
Cyberpunk 1982-2020

Cyberpunk 1982–2020. Wszystko, co musisz wiedzieć
Cyberpunk to nocna metropolia rozświetlona neonami w każdym języku świata, z plątaniną uliczek, na których można kupić cybernetyczną miłość, przeżyć czyjeś wspomnienia, wszczepić dodatkową rękę i zostać przerobionym na organy zamienne. W tym popkulturowym labiryncie twoim przewodnikiem będzie Michał Wojtas, prezentujący olbrzymie grono twórców – od azjatyckich po amerykańskich – którzy, inspirując się nawzajem, tworzyli hipnotyzującą wizję przyszłości, świata dotkniętego przez zmiany klimatyczne i wojnę korporacji czyniących ludzi i ich tożsamość chodliwym towarem. Brzmi znajomo, prawda?
Mamy za sobą rok 2019, w którym toczy się akcja filmów Łowca androidów i Akira. Wizje świata przyszłości roztoczone przez twórców tych popkulturowych ikon sprzed ponad 30 lat okazały się zaskakująco trafne. Ale nikt się wtedy nie spodziewał, że to właśnie w 2019 roku polski producent gier komputerowych na najważniejszych dla branży targach ogłosi datę premiery swojego nowego tytułu i zaangażuje jednego z najbardziej rozpoznawalnych hollywoodzkich aktorów. Kluczowej postaci w grze swej twarzy i głosu użyczy Keanu Reeves.
Mimo że historia cyberpunka toczy się od dobrych kilkudziesięciu lat w najodleglejszych miejscach na świecie, to właśnie Polska niespodziewanie dopisze istotny rozdział do historii tego gatunku, windując go na nowy poziom rozpoznawalności. Ta książka opowiada jego najpełniejszą historię.
Michał Wojtas dociera do cyberpunkowych korzeni – jego założeń, estetyki i filozofii. Wyjaśnia, skąd się brały pomysły poszczególnych autorów, jaki wpływ miała na nich popularna literatura science fiction z lat 50. i w jaki sposób awangardowy twórca komiksów z Francji ukształtował obraz cyberpunkowej wizji w amerykańskich blockbusterach.
Dowiedz się, jak Japończycy na swój sposób interpretowali science fiction, poznaj poprzednie emanacje cyberpunka w grach komputerowych oraz świat, w którym będzie się toczyła akcja nowej produkcji firmowanej przez CD Projekt i Mike’a Pondsmitha, twórcę bestsellerowej gry RPG z 1988, którą polska firma przenosi na ekrany komputerów.

Cyberpunk 1982–2020 to także książka o dniu dzisiejszym, w którym uśpieni codziennością nie dostrzegamy, jak wiele przepowiedni twórców cyberpunka właśnie się sprawdza.

Dostępność: duża ilość

Cena: 39,99 zł 44,99 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Czerwony karzeł 1(26) 2021

Czerwony karzeł 1(26) 2021
Czerwony karzeł 1(26) 2021

Fanzin Gdańskiego Klubu Fantastyki

Publicystyka

Opowiadania:

Wywiezione     Krzysztof Szkurłatowski  
Cosplay     Katerina Michajłowna  
Czerwone Żniwa: Szczęściarze     Paweł Majka  
Operacja Kamikadze     Andrzej Prószyński  
Matsu – kadze     Wojciech Zembaty  
Aka Manto     Jacek Wilkos  
Hyakume     Jacek Wilkos  
Karakasa     Jacek Wilkos  
Bez trzeciego wymiaru     Jean­‑François  
Hina Matsuri     Luiza Dobrzyńska  
[[Godzilla [wiersz]]]     Piotr Kalka

 

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 16,00 zł
szt.
  • nowość

Czysty wymysł

Czysty wymysł
Czysty wymysł

Pierwsza kompleksowa książka o japońskiej popkulturze

Oscar Wilde nazywał Japonię „czystym wymysłem”. Ale to właśnie japońska popkultura – z jej niesamowitymi pomysłami i fantastycznymi wynalazkami – zawojowała świat i na zawsze zaprogramowała naszą wyobraźnię.

Bo jak nie kochać kraju, który dał nam Czarodziejkę z Księżyca, pokemony, emoji i karaoke?

• Jak niewinna portmonetka wyewoluowała w Hello Kitty, jedną z najbardziej dochodowych franczyz medialnych na świecie?

• Skąd wzięło się kawaii i dlaczego to nie tylko styl, lecz wręcz stan umysłu?

• Co ma wspólnego kontrowersyjne japońskie forum z memami, które widzimy każdego dnia?

Matt Alt, wybitny znawca kultury japońskiej, przeprowadza błyskotliwe i odkrywcze śledztwo, by pokazać, jak powstały kultowe japońskie wytwory, w czym tkwi tajemnica ich globalnego sukcesu i jak zdołały nas zmienić.

Poznaj historię japońskiej popkultury i jej twórców – geeków, dziwaków i geniuszy – których produkty podbiły masową wyobraźnię.

Prawdziwa gratka dla każdego fana Japonii!

 

Dostępność: duża ilość

Cena: 44,00 zł 49,99 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Demon ruchu, duch czasu, widma miejsc. Fantastyczny Grabiński i jego świat

Demon ruchu, duch czasu, widma miejsc. Fantastyczny Grabiński i jego świat
Demon ruchu, duch czasu, widma miejsc. Fantastyczny Grabiński i jego świat

Sto trzydzieści lat temu w miasteczku pod Lwowem urodził się pisarz, którego przeznaczeniem była egzystencja w cieniu i na pograniczach: w cieniu grozy i śmierci, na pograniczu jawy i snu; w cieniu gwiazd literackich, na pograniczu epok, prądów i stylów; w cieniu Wielkiej Wojny, która ujawniła groźne oblicze nowoczesności, i na pograniczu upadającego Cesarstwa Austro-Węgierskiego, potem zaś odrodzonej Rzeczypospolitej. Stefan Grabiński, bo o nim tu mowa, nigdy nie przestał być pisarzem drugorzędnym, choć wciąż aspirował do pierwszorzędności, do Literatury przez duże L. Ów klasyk polskiej fantastyki inspirował innych twórców tego obszaru, jak choćby Stanisława Lema. Uwięziony w stereotypowych formułach („polski Poe”, „polski Lovecraft ”, „polski Meyrink”), dziś okazuje się pisarzem wyjątkowym, wartym czegoś więcej niż konwencjonalne wzmianki w historycznoliterackich syntezach.

Joanna Majewska próbuje odtworzyć jego świat, literacką prowincję, której centrum stanowił Lwów. Przypomina miejsca, ludzi, zdarzenia kształtujące wyobraźnię i talent pisarza. Potwierdzenia swoich hipotez oraz intuicji szuka w jego twórczości. Dzieło Grabińskiego ukazuje jako zjawisko oryginalne, uformowane przez osobiste doświadczenie i prowincjonalny mikrokosmos, a zarazem wpisujące się – świadomie lub nie – w przemiany zachodzące w makrokosmosie literatury i kultury europejskiej.

Ze Stefanem Grabińskim znaliśmy się jeszcze z uniwersytetu; potem widywaliśmy się dość rzadko. Nie był może człowiekiem łatwym w pożyciu; a chociaż w koleżeńskim zetknięciu zwykły i prosty, patrzył swoimi bladymi niebieskimi oczyma na świat od jakiejś całkiem innej strony niż wszyscy. I dlatego dostrzegał tyle dziwów i niesamowitości, od których ciarki

przechodziły normalnego człowieka.

Stanisław Łempicki

Grabiński był mocny w pomysłach; miał ich mnóstwo, lepszych, najlepszych i gorszych, domeną jego była nowela, i stworzył też kilka nowel mistrzowskich, arcydzieł w swoim rodzaju.

Karol Irzykowski

Mimo że Grabiński jest klasykiem, jego groza była prawdziwą rewolucją. Odcinała się od romantycznego ujęcia świata nadprzyrodzonego, a zmierzała w kierunku nauki i techniki.

Michał Budak, CarpeNoctem.pl

[Twórczość Stefana Grabińskiego] to cały konsekwentny system myślowy, gdzie świat materialny nie stanowi ostatecznej granicy rzeczy, gdzie psychika czy dusza, czy jakkolwiek inaczej powiemy, niebędąca przecież wyłącznym przywilejem człowieka, jest rzeczywistością równie konkretną […]. Człowiek zaś ma niejeden świat do przeżycia i niejedną misję do spełnienia, ponieważ to on jest nieskończoną wędrówką, nieskończoną przemianą w uniwersum niezwykłych przeznaczeń i niezwykłych możliwości.

Piotr Kuncewicz

Joanna Majewska (1984) – doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i UFR d’Études Slaves Université de Paris – Sorbonne (Paris IV). Adiunkt w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Interesuje się zapomnianymi obszarami europejskiego modernizmu i kulturowymi konsekwencjami kryzysu teoriopoznawczego przełomu XIX i XX wieku. Autorka tekstów na temat twórczości Huysmansa, de Maupassanta, Prusa, Reymonta i Żeromskiego.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 35,00 zł 37,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Diabeł i arcydzieło

Diabeł i arcydzieło
Diabeł i arcydzieło

Świat oczami Lema
Nauka, literatura i wizje przyszłości, z których wiele stało się rzeczywistością


Diabeł i arcydzieło to tom, który zawiera m.in. nieznane dotąd teksty Stanisława Lema i ujawnia nie tylko jego literacki geniusz, ale i profetyczny potencjał.

Pełne erudycji wywody, swobodne żonglowanie wiedzą z najróżniejszych dziedzin oraz wyjątkowe poczucie humoru autora urzekną zarówno koneserów jego twórczości, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z Lemem. Mimo upływu lat rozważania krakowskiego pisarza nadal inspirują i posiadają nie mniejszą energię niż książki najpoczytniejszych współczesnych historyków i myślicieli, którzy starają się opisać możliwe drogi rozwoju ludzkości.

Dzięki tej książce czytelnik dowie się, jak Lem rozumiał erozję kultury, dlaczego uważał, że nie można skopiować ludzkiego umysłu i jakie zastosowania widział dla matematyki jako nauki.


Dostępność: duża ilość

Cena: 43,00 zł 48,00 zł
szt.
  • promocja

Dotąd dobrze

Dotąd dobrze
Dotąd dobrze

Legendarną Ursulę K. Le Guin miliony czytelników znają jako autorkę niezwykłych powieści science-fiction, ale jej dorobek obejmuje znacznie więcej gatunków literackich. Szczególne miejsce zajmuje w jej twórczości poezja, którą Le Guin pisała całe życie. Ten ostatni zbiór wierszy ukończyła tuż przed swoją śmiercią w 2018 roku. W "Dotąd dobrze" bezkompromisowo mierzy się ze śmiertelnością, pełna zdumienia dla tajemnicy, która się za nią kryje. Przesiąknięta naturalnym pięknem północno-zachodniego Wybrzeża, gdzie echo niesie melodię dziecięcych piosenek i mitów, ostatnia książka Le Guin jest ukoronowaniem jej długiej i bujnej kariery pisarskiej. Nie ma drugiego autora z wyobraźnią tak potężną i delikatną jednocześnie, jak Le Guin. Grace Paley - pisarka [Le Guin] Nigdy nie traci szacunku dla ogromu istnienia. Margaret Atwood - pisarka, poetka i krytyczka literacka Ursula K. Le Guin (1929-2018) - wielokrotnie nagradzana amerykańska pisarka science fiction i fantasy. Jej książki stały się klasyką nie tylko fantastyki, to kanon literatury pięknej - analizowany, poddawany badaniom literackim, antropologicznym i psychoanalitycznym. Pisała dla dorosłych, młodzieży i dzieci. Autorka scenariuszy filmowych, esejów, wierszy, tekstów piosenek. Uhonorowana wszelkimi możliwymi nagrodami przyznawanymi twórcom science fiction i fantasy, z Nebulą, Hugo i World Fantasy Award na czele. Justyna Bargielska - poetka, pisarka, dwukrotna laureatka Nagrody Literackiej Gdynia, dwukrotna finalistka nagrody literackiej Nike. Tłumaczona na wiele języków, "Dotąd dobrze" to jej debiut translatorski. Jerzy Jarniewicz - tłumacz Joyce’a, Rotha, Banville’a, Carvera i wielu innych. Krytyk literacki, znawca kontrkultury, autor trzynastu, tomów wierszy nagradzanych m.in. Wrocławską Nagrodą Literacką Silesius, dwukrotnie nominowany do Nike.

Dostępność: na wyczerpaniu

Wysyłka w: 24 godziny

Cena: 34,00 zł 38,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Fantastyka XIX i XX wieku. cz 2 Kanon i obrzeża

Fantastyka XIX i XX wieku. cz 2 Kanon i obrzeża
Fantastyka XIX i XX wieku. cz 2 Kanon i obrzeża

Niniejszy tom jest kolejnym zbiorem studiów na temat fantastyki i problemów związanych z jej badaniem opracowanym przez literaturoznawców z Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej. Autorzy poszczególnych artykułów zajmują się tu analizą tekstów literatury i kultury albo mało znanych, albo nieczytanych dotąd głębiej w kontekście fantastyki, bytującej w polskim literaturoznawstwie wciąż trochę na obrzeżach dyscypliny. Literatura polska dialoguje tu z obcą, utwory dziewiętnastowieczne - z dwudziestowiecznymi. Tom udowadnia, z jednej strony, wagę fantastyki jako jednego z najważniejszych języków modernizmu. Z drugiej zaś pokazuje, jak fantastyka najnowsza, dokonująca ciągle "przerabiania" motywów modernistycznych, otwiera je na dzisiejsze konsekwencje odkryć nauki i technologii.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 31,99 zł 33,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Fanzin SF: wydawcy, artyści, fandom

Fanzin SF: wydawcy, artyści, fandom
Fanzin SF: wydawcy, artyści, fandom

Książka Artura Nowakowskiego Fanzin SF: wydawcy, artyści, fandom przybliża
historię i ukazuje sposoby działania klubów oraz wydawców amatorskich
ruchów entuzjastów fantastyki na świecie i w Polsce, od lat trzydziestych
do dziewięćdziesiątych XX wieku. Autor skupia się między innymi na przedstawieniu
pracy redaktorskiej oraz ilustratorskiej miłośników SF, eksponując
wartości, jakie dominowały w ich działaniach, którymi przeciwstawiali się
zarówno opresji państwa, jak i oficjalnej polityce wydawniczej, hołdując wolności
i niezależności twórczej. Uzupełnieniem książki jest leksykon polskich
fanzinów fantastycznych.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 44,00 zł 49,00 zł
szt.
  • promocja

Filozoficzny Lem, tom 1

Filozoficzny Lem, tom 1
Filozoficzny Lem, tom 1

Filozoficzny Lem. Wybór tekstów Stanisałwa Lema i opracowania. Tom 1 – opis wydawcy

Stanisław Lem (1921-2006) należy do najlepiej znanych w świecie polskich intelektualistów XX wieku. Zyskał sławę twórczością beletrystyczną w dziedzinie fantastyki i science fiction (Solaris), lecz ta dziedzina była tylko epizodem w jego pracy intelektualnej. Interesował się przede wszystkim wpływem nauki i techniki na człowieka i jego kulturę. Podejmował wyzwania drugiej połowy minionego stulecia, które od lat 50. stało wobec zagrożeń i nadziei wiązanych z cybernetyką, robotyką, sztuczną inteligencją. Redaktorzy niniejszego tomu zadali sob9788367020060 pytanie nie tyle, „co powiedział Lem?” jako guru futurologii, ile „co przemyślał Lem?” jako filozof. MOmo sceptycyzmu Lema wobec tradycyjnej filozofii trzeba uznać go za filozofa tout court i tom Filozoficzny Lem stara się to pokazać. obejmuje wybór „prozy dyskursywnej” Lema m. in. z takich dzieł, jak DialogiFilozofia przypadkuSumma technologiaeGolem XIV, a tekstom tym towarzyszą wprowadzenia badaczy twórczości Lema oraz zebrane w osobnej części pt. „Opracowania” ich komentarze do jego dzieła. Niniejszy tom dokumentuje najświętszą recepcję myśli Lema. Po lękach lat 50., po rozczarowaniu cybernetyką okazało się, że ofensywa cyborgizacji umiarkowanie nam zagraża, sztuczna inteligencja ciągle jest jeszcze w powijakach, za to pojawiły się nowe zagrożenia i nadzieje związane np. z genetyką. Mimo to filozoficzny rdzeń myśli Lema pozostaje nadal aktualny.

Dostępność: duża ilość

Cena: 62,00 zł 68,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Gust i prestiż. O przemianach polskiego świata fantastyki

Gust i prestiż. O przemianach polskiego świata fantastyki
Gust i prestiż. O przemianach polskiego świata fantastyki

Rozprawa Stanisława Krawczyka jest niezwykła: precyzyjna w namierzaniu celu i odmierzaniu racji, dojrzała metodologicznie, odkrywcza, przekonująca. A także pod wieloma względami pionierska, jako że nie znajdziemy w polskiej humanistyce tak kompletnej socjologicznej analizy literatury. 

O ile gust inteligencki popychał fantastykę ku sprawom ważnym, o tyle gust popularny przeciąga fantastykę na stronę rozrywki, przyjemności, odpoczynku i kompensacji. Autor stawia więc proste i zarazem bardzo trafne pytanie: skąd wzięło się ? wcale nie tak oczywiste ? połączenie gustu inteligenckiego z prozą fantastyczną w polskiej kulturze, skoro zasadniczo fantastyka (od wieku XIX) była kojarzona właśnie z rozrywką, a nie podejmowaniem spraw ważnych dla życia zbiorowego?

prof. Przemysław Czapliński

 

Stanisław Krawczyk umiał połączyć doskonałe znawstwo literatury fantastycznej, wysokie kompetencje z zakresu literaturoznawstwa z wiedzą i kompetencjami badawczymi socjologa literatury. Dzięki temu obraz omawianych zjawisk nie jest jednostronny, a prowadzone analizy mają rzeczywiście charakter interdyscyplinarny.

dr hab. Przemysław Kisiel

Stanisław Krawczyk ? socjolog, od października 2022 r. adiunkt na Uniwersytecie Wrocławskim, wcześniej członek Scholarly Communication Research Group na UAM w Poznaniu. Pracę doktorską obronił na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się socjologią kultury i literatury, badaniami nad nauką i szkolnictwem wyższym, a także badaniami gier wideo i literatury fantastycznej.

Dostępność: duża ilość

Cena: 44,00 zł 49,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Historie fandomowe

Historie fandomowe
Historie fandomowe

Kręcą ich kosmiczne pojazdy i wielościenne kostki. Doskonale znają odzywki elfów i hobbitów. Przebierają się za postaci z japońskich kreskówek. Posługują się swoim żargonem, prowadzą hermetyczne dyskusje w sieci i w realu. Spotykają się na konwentach. Ludzie z zewnątrz na członków fandomu patrzą z nieufnością, a często nawet z pobłażaniem.

Tymczasem fandom, a dziś raczej fandomy, to niezwykłe środowisko zrzeszające tysiące ludzi, którzy mają swoje pasje i traktują je naprawdę poważnie.

Oto książka o polskim fandomie fantastycznym: wielkim ruchu miłośników literatury, kina, komiksu, gier, którego początki sięgają zamierzchłych czasów PRL-u. Oto opowieść nie tyle o kontrkulturze – ile o alterkulturze, o trzecim obiegu, o ludziach, którym się chciało i chce nadal, o środowisku dynamicznym i twórczym, niesłusznie niedocenianym. Bo przeciwieństwem fana nie jest antyfan. Przeciwieństwem fana jest osobnik obojętny.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 35,00 zł 39,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Każdy komiks jest fantastyczny

Każdy komiks jest fantastyczny
Każdy komiks jest fantastyczny

Naturą kadru, postaci, regułą komiksowych opowieści bywa uproszczenie, wyjaskrawienie, wyrazistość stron nieuchronnego konfliktu, alegoryczność – wszystko oczywiście jakoś odnoszące się do rzeczywistości, jak w kabarecie czy w aluzyjnej science fiction. Tym samym, znów jak kabaret, pozostaje komiks formalną grą, toczoną podług określonych reguł, które, jak wszystko w sztuce, podlega zmianie, doskonaleniu, kontestacji.

Każdy komiks jest fantastyczny to zbiór tekstów legendarnego Macieja Parowskiego na temat IX Muzy. Od pierwszych esejów ambitnego publicysty, poprzez zaangażowane teksty w obronie komiksu, po wspomnienia redaktora i autora, wywiady, felietony i recenzje, w tym niepublikowane.

W oczach Parowskiego komiks to pełnoprawny przedstawiciel sztuki, ambitny i autentyczny, mieszający popkulturę z kulturą wysoką. Teksty pisane na przestrzeni lat odzwierciedlają przemiany w podejściu do komiksu w Polsce a liczne odniesienia do dzieł artystycznych powodują, iż książka jest zarówno zapisem historii, jak i zmian w kulturze ostatnich czterdziestu lat.

           

Maciej Parowski (1946-2019) człowiek-orkiestra: pisarz, redaktor, scenarzysta, krytyk, recenzent. Debiutował pod koniec lat 60. Drukował w „Życiu Warszawy”, „Politechniku”, „Razem” i innych pismach. Wieloletni redaktor literatury polskiej w miesięczniku „Fantastyka” i „Nowa Fantastyka”, także redaktor naczelny. Twórca kwartalnika „Czas Fantastyki”. Wybrane książki: Bez dubbingu (1978 felietony), Twarzą ku ziemi (1982 powieść), Burza (2009 powieść), Małpy Pana Boga tom 1 i 2 (2011-2013 krytyka). Na polu komiksu aktywny od początku lat 70. najpierw jako publicysta. W 1982 roku wspólnie z Jackiem Rodkiem (współscenarzysta) i Bogusławem Polchem (rysunki) stworzył Funky'ego Kovala, najlepszy polski komiks SF. Zaadaptował opowiadania o wiedźminie (również z Polchem), współpracował ponadto z Krzysztofem Gawronkiewiczem, Tomaszem Niewiadomskim i Jackiem Skrzydlewskim. Redagował magazyny „Komiks-Fantastyka” i „CDN”. Wielokrotnie nagradzany. W 2006 roku otrzymał doktorat humoris causa, czyli nagrodę im. Papcia Chmiela, rok później został nagrodzony srebrnym medalem „Gloria Artis”.

 

Dostępność: duża ilość

Cena: 80,00 zł 89,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku

Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku
Klubówkowe szaleństwo. Polski trzeci obieg w fantastyce lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku

Szeroki wybór literatury fantastycznej, jaki oferują dzisiaj wydawcy, jest czymś tak powszechnym, że  nie przychodzi nam nawet do głowy myśl, iż kiedyś mogło być inaczej. Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte XX stulecia nie obfitowały w tak bogaty zestaw tytułów, zwłaszcza zachodnich twórców. Ustalona polityka poszczególnych oficyn, reglamentowany papier, kłopoty z cenzurą zawężały dobór treści, rzadko zaspokajając apetyty czytelnicze tych, którzy spragnieni byli amerykańskiej bądź brytyjskiej fantastyki. Nie znaczy to jednak, że miłośnicy tego typu lektur sobie nie radzili, bo to właśnie wtedy pojawiły się prywatne inicjatywy klubów i osób z nimi związanych, pozwalające powoli wypełniać tę lukę na rynku wydawniczym. Dzięki klubowym edycjom fani fantastyki mieli okazję poznać Simaka, Heinleina, Stableforda, Blisha, Koontza, ale też przeczytać kolejne ważne teksty autorów znanych już z oficjalnych wydań: Asimova, Silverberga, Le Guin, Bradbury’ego. Klubówki stały się poza tym trampoliną dla przyszłych oficjalnych tłumaczy, redaktorów i wydawców. Rola trzecioobiegowych publikacji wydaje się dziś nie do przecenienia, dlatego powstała ta książka: o ich rozwoju, ich twórcach i trudnościach, na jakie napotykali, technikach ich przygotowywania, nakładach i cenach, a także o reakcjach na nie przedstawicieli oficjalnego obszaru wydawniczo-pisarskiego.

Artur Nowakowski (ur. 1972), z wykształcenia historyk książki. Interesuje się szeroko pojętą sztuką książki, zwłaszcza ilustratorstwem. Jest autorem tekstów o tematyce bibliologicznej, publikowanych w „Wiadomościach Księgarskich”, „Bibliotekarzu” i „Toruńskich Studiach Bibliologicznych”, oraz artykułów poświęconych historii kultury i sztuce, ogłaszanych w tomach zbiorowych oraz czasopismach (między innymi w „Fantastyce” i „SFinksie”). Opracowywał poradniki bibliograficzne, między innymi Fantastyka Polska 1945-2001. Autor książek: Fantastyczne światy na okładkach i w ilustracjach książek oraz czasopism od wieku XIX do lat 80. XX wieku (Kraków 2014) oraz Fanzin SF. Artyści, wydawcy, fandom (Poznań 2017).

Dostępność: duża ilość

Cena: 72,00 zł 79,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Krótka historia mitu

Krótka historia mitu
Krótka historia mitu

Droga brytyjskiej religioznawczyni Karen Armstrong (ur. 1944) do światowej sławy miała szczególny, a nawet dramatyczny przebieg. Katoliczka irlandzkiego pochodzenia, w wieku 18 lat została mniszką i będąc w zakonie, podjęła studia na Uniwersytecie Oksfordzkim. Jeszcze w trakcie studiów opuściła klasztor, a w pierwszej swojej książce (1982) opisała traumatyczne przeżycia z pobytu w nim. Również kariera akademicka zakończyła się niepowodzeniem, ponieważ londyński uniwersytet odrzucił jej doktorat o Tennysonie. Wykonując zlecenie dla telewizji, odbyła w 1984 roku podróż po Ziemi Świętej. Ten epizod, swego rodzaju iluminacja, sprawił, że podjęła tematykę religioznawczą, a jednocześnie stała się publicystką pracującą nad pojednaniem wielkich religii.

Dziś jej książki są światowymi bestsellerami przekładanymi na dziesiątki języków. W niniejszej – naprawdę krótkiej – historii mitu Armstrong oświetla w kilku syntetycznych i nadzwyczaj ilustratywnych zbliżeniach miejsce mitu w ludzkiej historii od paleolitu do dziś. Rehabilituje mit jako opowieść człowieka o własnym losie pełniącą ważną, niegdyś fundamentalną, funkcję życiową.

Pisze o micie w relacji do logosu, który przeważa w ostatnich stuleciach, i o zagrożeniu, jakim może się stać zagubienie mitu, tej emanacji, a zarazem drogowskazu naszego przystępu do świata. Współczesny człowiek, uważa Armstrong, tak samo jak dawny potrzebuje przewodnika w nowych rytuałach przejścia.

 

Dostępność: duża ilość

Cena: 34,00 zł
szt.
  • nowość

Lem w PRLu

Lem w PRLu
Lem w PRLu

Lem w Polsce Ludowej, czyli wszystkie kręgi piekła. Perypetie genialnego pisarza w państwie absurdów. Wyjątkowa książka na 100. rocznicę urodzin Stanisława Lema.

Jaki urząd piętrzył przed Lemem największe trudności? W jaki sposób pisarz kupował samochody? Kogo chciał wieszać długo i etapami? Autorski wybór korespondencji pisarza z instytucjami systemu, urzędnikami i przyjaciółmi dokonany przez Wojciecha Orlińskiego obnaża, ile bezsensownych problemów i kumulujących się trudności czekało w PRL na człowieka, który ciężką pracą i talentem odniósł duży sukces. Odrzucenie scenariusza do „Szpitala Przemienienia” bez żadnego wyjaśnienia, zwodzenie w kwestii wydania powieści i brak wsparcia w sporach z enerdowskim wydawcą czy notoryczne trudności z naprawą wadliwych samochodów – to tylko niektóre z nich.

„Jak każdy pracujący, nie mam zbyt wiele czasu, nie mniej dla zasady postanowiłem przynajmniej tę jedną sprawę załatwić do końca. W nadziei, że Pan będzie tego samego zdania, oczekuję – zgodnie z KPA – odpowiedzi, w której zechce Pan przeprosić za niewłaściwy stosunek urzędniczków Urzędu Pocztowego nr 14, nie jako pisarza, laureata państwowych nagród etc., ale jako zwyczajnego obywatela, wobec którego Poczta zobowiązana jest wypełniać całokształt usługowych czynności. Jak również, iż odpowiednim zarządzeniem zechce Pan radykalnie odmienić stosunki, panujące w w/w Urzędzie Pocztowym.

Z poważaniem

Stanisław Lem”

PRL był piekłem, w którym obywatel mógł tylko przenieść się z jednego kręgu do drugiego. Ale każda próba poprawienia sobie losu pod jednym względem, prowadziła do pogorszenia pod innym.

 

Dostępność: duża ilość

Cena: 54,00 zł 59,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Lem. Życie nie z tej ziemi

Lem. Życie nie z tej ziemi
Lem. Życie nie z tej ziemi

„Lem. Życie nie z tej ziemi“ to pierwsza w Polsce biografia autora „Cyberiady“. Korzystając z niepublikowanych dotąd źródeł, Orliński wyjaśnia duże i małe, poważne i zabawne tajemnice z życia pisarza. Jak Lem przeżył Holokaust? Czy kiedykolwiek uwierzył w komunizm?  Dlaczego w 1945 roku porzucił intratną karierę spawacza? Jak się nauczył czytać po angielsku?  Co sobie kupił za honorarium z „Obłoku Magellana“? O co chodziło w „Solaris“ i dlaczego Andrzej Wajda w końcu jednak nie nakręcił ekranizacji? Jak korespondencyjna przyjaźń z Philipem K. Dickiem przerodziła się w nienawiść, w wyniku której Dick wysłał słynny donos na Lema do FBI? Co łączyło Lema z Karolem Wojtyłą? Czym się różniły pierwotne wersje „Fiaska“, „Głosu Pana“ i „Kataru“ od tego, co Lem ostatecznie wysłał wydawcy? Na czym polegała współpraca Lema z opozycją demokratyczną? Jaką tajemnicę skrywa szopa na zapleczu domu pisarza? Gdzie i kiedy Lem spróbował narkotyków i jakie miał przy tym doznania? Ile waży jamnik rubensowski? Jak w PRL wyglądał zakup samochodu, domu, „New York Timesa“, wejściówki na Kasprowy Wierch, stacyjki do fiata czy marcepanowego batonika? I co to właściwie jest sztamajza?

„Świetna książka! Dowiedziałem się z niej wielu rzeczy o… własnym Ojcu.“ Tomasz Lem

Dostępność: duża ilość

Cena: 39,99 zł 44,90 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Nie ma czasu

Nie ma czasu
Nie ma czasu
Nagroda HUGO 2017.

Ursula K. Le Guin o absurdzie, jakim jest zaprzeczanie własnej starości: Jeśli mam dziewięćdziesiąt lat, a wierzę, że mam czterdzieści pięć, sama proszę o trudne chwile przy wychodzeniu z wanny.

O kulturowej percepcji fantasy: Kierunkiem ucieczki zawsze jest wolność. A zatem, o co właściwie oskarża ‘eskapizm’?

O śniadaniu: Jedzenie jajka ze skorupki wymaga nie tylko praktyki, ale i stanowczości, nawet odwagi, być może gotowości popełnienia przestępstwa.

Ursula K. Le Guin od dziesięcioleci prowadziła czytelników do wyobrażonych światów. Teraz stanęła na ostatnej wielkiej granicy życia: starości. Bada nowe terytorium literackie: blog, forum, gdzie jej opinie błyszczą pełnym blaskiem - ostre, inteligentne, równie krytyczne co pełne współczucia. "Nie ma czasu" to zbiór najlepszych sieciowych tekstów Le Guin, prezentujących perfekcyjnie krystaliczne przemyślenia o tym, co teraz jest dla niej istotne, jej troski, jej niegasnący zachwyt i zadziwienie naszym światem: Jak bogaci jesteśmy w tę wiedzę, i we wszystko wokół nas, czego jeszcze możemy się nauczyć. Jesteśmy miliarderami, co do jednego.

 (...) nigdzie w swoim życiu nie mogę znaleźć czasu, jakiegokolwiek czasu, który nie byłby zajęty. Ja jestem wolna, ale mój czas nie. Jest w pełni, żywotnie zajęty snem, marzeniami, załatwianiem interesów i e-mailową korespondencją z przyjaciółmi i rodziną, czytaniem, pisaniem poezji, pisaniem prozy, myśleniem, zapominaniem, haftowaniem, przygotowaniem i zjadaniem posiłków, sprzątaniem w kuchni, analizą Wergiliusza, spotkaniami z przyjaciółmi, rozmowami z mężem, chodzeniem po zakupy, spacerowaniem, jeśli mogę spacerować i podróżowaniem, jeśli podróżujemy, niekiedy siedzeniem w vipassanie, niekiedy oglądaniem filmu, wykonywaniem Ośmiu Bezcennych Chińskich Ćwiczeń, kiedy potrafię, leżeniem po południu z tomem Krazy Kata do czytania i moim własnym zwariowanym kotem, który zajmuje obszar między górą ud i środkiem łydek, gdzie układa się i natychmiast głęboko zasypia. Żadna z tych czynności nie dzieje się w czasie wolnym. Nie mogę go marnować. (...) W przyszłym tygodniu kończę osiemdziesiąt jeden lat. Nie mam wolnego czasu.

Jako konstruktorka światów, literacka stylistka, krytyk społeczny i gawędziarka, Ursula K. Le Guin nie ma sobie równych.
Michael Chabon, pisarz

To, co osobiste i codzienne, stanowi główną przyjemność lektury tego zbioru.... Stronice aż skrzą się od tekstów, po których czytelnik unosi głowę i szuka dostępnego ucha, by się nimi podzielić....
"The New York Times Book Review"

Ta cudowna książka jest w równiej mierze dociekliwa, co męcząco pewna siebie... Nawet w błahostkach pomijających ważkie problemy, zdania są perfekcyjnie wyważone, a język starannie dobrany. [Le Guin] pisze przecież "Słowa są moim tworzywem - moim surowcem". I to poprzez ich nieskończone aranżacje... niezwykłe wyobrażone światy pani Le Guin zostały zbudowane i pokazane.
 "Wall Street Journal"

Błyskotliwe, często głębokie obserwacje... Le Guin posiada dobrze uporządkowany umysł... Jeśli osiągnęła "zrzędliwą starość", jak to określa, zainspirowała ją tylko do zaciekawienia i świadomości wszystkiego wokół.
"USA Today"

"Nie ma czasu", wybór internetowych esejów Le Guin, dotyczy właściwie wszystkiego, co przeszło jej przez myśl, od kwestii literackich, poprzez koty, po krajobraz Oregonu... Może jest sporo prawdy w oklepanym powiedzeniu, że pisarze science fiction są prorokami?... Rok temu przekonywaliśmy, że Le Guin zasługuje na Nagrodę Nobla z literatury. Prawdę mówiąc... cóż za fantazja... powinna rządzić krajem.
"The Washington Post"

Błyskotliwe obserwacje i ostry, lekki język otwierają nam okno do wewnętrznego życia wielokrotnie nagradzanej pisarki.
"Harper’s Bazaar"

Le Guin jest urodzoną gawędziarką i te skrawki jej życia są bezdyskusyjnie czarujące. Z całą pewnością jest tutaj niczym lwica w zimie, skoncentrowana jak nigdy na wszystkim, co dla niej najbardziej istotne. Starość nie jest dla młodych, stwierdza - i to zdanie nie ma być skargą, ale okrzykiem bojowym. Jeśli spędzicie trochę czasu z osiemdziesięcioletnią Ursulą K. Le Guin, perspektywa starości stanie się mniej przytłaczająca.
"BookPage"

Lektura najnowszej książki portlandzkiej pisarki Ursuli K. Le Guin [...] przypomina trochę jednostronną konwersację z zabawną, trochę zwariowaną i bystrą starą przyjaciółką... Nawet jeśli chcesz się z nią spierać, jej słowa wciąż przyciągają twoją uwagę... To może być zabawne. Może być zaskakujące. Może być irytujące... Jak można się spodziewać po autorce, której poświęciła życie wyobrażaniu sobie ze szczegółami światów alternatywnych, ma zdolność, by spojrzeć z dystansu na ziemskie życie i dostrzec w nim rzeczy niezwykłe.
"The Oregonian"

To książka, która naprawdę mówi o tym, co ważne.
"The Houston Chronicle"

Pełna niezwykłych spostrzeżeń i humoru.
"The Columbus Dispatch"

Wie, co myśli, a pisze tak dobrze, że człowiek ma ochotę wracać do tych szczerych wyznań... jak do starszej, mądrzejszej przyjaciółki.
"Omnivoracious"

"Nie ma czasu" prezentuje to, co najlepsze u Le Guin: bystre spostrzeżenia, wielkie serce, indywidualność i rozkosz lektury... Jej wyczulenie na detale i ironiczny żart są tu widoczne w całej pełni... Czytelnicy znajdą w tych mądrych i elokwentnych tekstach wiele materiału do przemyśleń...
"Shelf Awareness"

Pełne wigoru, a niekiedy cierpkie refleksje o starości, literaturze, moralności Ameryki... Niezwykły zbiór... Głębokie rozważania wprawnej i przenikliwej autorki.
"Kirkus"

Zwięzłe, dowcipne i pełne sympatii medytacje o starości, literaturze i kotach... [Le Guin] oferuje swym licznym fanom szansę zapoznania się z jej bystrymi obserwacjami dnia codziennego.
"Publishers Weekly"

Ursula K. Le Guin urodziła się w Berkeley (Kalifornia, USA) w roku 1929. Jest laureatką National Book Award, siedem razy otrzymała nagrodę Hugo (w tym również za niniejszą książkę, nagrodzoną podczas Worldconu 2017 w Helsinkach) i pięć razy Nebulę. Zostałą przyjęta do Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury (American Academy of Arts and Letters). Do śmierci mieszkała w Portland (Oregon, USA). Zmarła w styczniu 2018 roku.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 35,00 zł 39,99 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

Nowe Średniowiecze

Nowe Średniowiecze
Nowe Średniowiecze

Mikołaj Bierdiajiew (1874-1948) uznawany jest za najwybitniejszego przedstawiciela rosyjskiej, prawosławnej filozofii idealistycznej. Co ciekawe zaczynał od marksizmu, wkrótce jednak przeżył nawrócenie i stał się człowiekiem bardzo głęboko religijnym, co łączył w jakiś sposów z egzystencjalizmem. Stał się także zagorzałym przeciwnikiem komunizmu. A jak pisze w przedwojennej jeszcze przedmowie Marian Reutt w Nowym Średniowieczu postawił Bierdiajiew zagadnienie współczesnego kryzysu kultury, jako przejście do nowej epoki rozwojowej, w której ludzkość wróci do dawnych ideałów życia duchowego i odpowiednio do tego zmieni formy współżycia na bardziej odpowiadające owym ideałom. Na czoło zagadnień wysuną się problemy religijne, które podporządkują sobie całokształt życia społecznego. W nowej epoce wróci surowa dyscyplina wewnętrzna i mocne związanie człowieka z otoczeniem społecznym. Wrócą te formy życia, które były w Średniowieczu i dzięki którym ludzkość mogła zdobyć trwałe podwaliny moralno społeczne.W Nowym Średniowieczu znajduje najpełniejszy wyraz katolicka doktryna uniwersalizmu. Tak właśnie w tej serii może ukazać się zarówno Bierdiajiew jak i Thoreau. A czy faktycznie wcielenie części idei Bierdiajiewa nie byłoby sensowne? Na pewno jednak ciągle warto Bierdiajiewa czytać dla własnego duchowego rozwoju.

Dostępność: na wyczerpaniu

Cena: 19,50 zł 21,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość

O fantastyce - filozoficznie

O fantastyce - filozoficznie
O fantastyce - filozoficznie

Jacek Sobota – urodzony w roku 1969 w Olsztynie; jest pracownikiem naukowo- dydaktycznym Instytutu Filozofii na UWM; tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskał  w 2007 roku na UMK w Toruniu. Jako pisarz debiutował opowiadaniem Splotw roku 1990 na łamach „Nowej Fantastyki”. Autor licznych opowiadań fantastycznych publikowanych w różnych czasopismach i antologiach. Jego teksty tłumaczone były na język rosyjski. Najciekawszym w jego dorobku prozatorskim jest cykl tzw. opowieści mortenowskich, zapoczątkowany opowiadaniem Cierpienie hrabiego Mortena – mroczna wizja alternatywnej historii Męki i Zbawienia, rozgrywająca się w scenerii posmodernistycznejfantasy. Historie te złożyły się na tom Głos Boga opublikowany w roku 2006. W planach jest powieść rozgrywająca się realiach mortenowskich. Ponadto wydał dwa zbiory opowiadań: Padlina (2007) i Wieczór trzech Psów (2016); trzy monografie naukowe: Literatura fantastycznonaukowa jako obszar symulacji sytuacji konfliktowych (2011), Filozofia fantastyki (2016) i Od zniewolenia do chaosu. Akcenty filozofii społecznej i filozofii polityki w polskiej prozie fantastycznonaukowej (lata 1946-2016) (2019), a także zbiór esejów, felietonów, recenzji – Wyznania idioty (2016).

Od Autora:

Pierwsza część tej książki jest w znacznej mierze oparta na mojej Filozofii fantastyki wydanej w roku 2016 – wszelako jest to wersja mocno rozszerzona, poprawiona i ubogacona o dwa dodatkowe rozdziały (przedostatni i ostatni – dotyczące odpowiednio: filozofii horroru i filozofii fantasy). Na część drugą składają się eseje publikowane przede wszystkim w czasopiśmie „SFinks”, a także prasie naukowej. Tekst Filozofia pisania fantastyki ukazuje się tu po raz pierwszy.

Na zakończenie warto też wspomnieć, że książka ta pierwotnie była pokłosiem serii wykładów, jakie wygłosiłem (i dalej wygłaszam) na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim pod wspólnym tytułem „Filozofia fantastyki”. Chciałem podziękować – pokoleniom już – słuchaczy i dyskutantów; nasze rozmowy wzbogaciły i mnie, i tę książkę.

 

Część I: FILOZOFIA FANTASTYKI

 

Rozdz. 1: Próba definicji. Rys historyczny

Problemy definicyjne. Fantastyka a science fiction

Krótki rys historyczny. Kamienie milowe literatury science fiction

 

Rozdz. 2: Ontologia fantastyczna

Definicje i rozróżnienia gatunkowe. Ontologiczne strategie

Światy równoległe i światy możliwe

Świat jako gra. Światy zafałszowane

Mózg w naczyniu albo solipsyzm

 

Rozdz. 3: Bóg podmieniony. Motywy metafizyczne i teologiczne w literaturze science fiction

Figura „Boga podmienionego

Protetyka metafizyczna

Bóg nieobecny. Religie bez Boga

Fantaści metafizyczni – fantastyka teologiczna

Metafizyka po polsku

 

Rozdz. 4: Epistemologia w fantastyce

Kontakt niemożliwy. Dramaty epistemologiczne

Utożsamienie z obcością. Desperacja poznawcza

Języków wymieszanie. Filozofia języka w fantastyce

 

Rozdz. 5: Historiozofia fantastyczna

Klęska futurologii

Utopie. Historia „zamrożona”

Katastrofizm w fantastyce

Postęp, czyli od Złotego Wieku do Wieku Żelaza

Światy równoległe i podróże w czasie. Przypadkowość historii?

 

Rozdz. 6: Zagadnienia etyczne i aksjologiczne w literaturze science fiction

Degradacja wartości

Konfrontacja wartości

Próba predykcji wartości moralnych. „Płynna rzeczywistość”

 

Rozdz. 7: Kim jest człowiek? Motywy antropologiczne w literaturze fantastycznej

Fenomen sztucznej inteligencji. Efekt zwierciadła

Übermensch, Homo superior, Superman, „człowiek splanetyzowany”

Transhumanizm – koniec czy nowy początek człowieczeństwa?

 

Rozdz. 8: Fantastyka socjologiczna (społeczna) i polityczna

Utopie, czyli systemy „racjonalne”

Antyutopie i dystopie, czyli systemy „realne”

 

Rozdz. 9: Filozofia horroru

Próba definicji. Horror a weird fiction

O ontologii kilka uwag dodatkowych. Przypadki Boscha i Grabińskiego

Epistemologia w horrorach – szaleństwo czy metoda?

Aksjologiczne sterowniki fabuł wopowieściach niesamowitych. Lovecraft vs. King

Antropologia horroru

 

Rozdz. 10: Filozofia fantasy

 

CZĘŚĆ II: ESEJE

Miłosz fantastyczny

Malowane łopatą

Pokrowce na nerwach zupełnie się zniszczyły

Stanisław Lem i kapsuły czasu

Akcenty utopijne w powieści Na marmurowych skałach Ernsta Jüngera

Filozofia pisania fantastyki

 

Bibliografia

Indeks nazwisk

 

„Kiedy Jacek Sobota opisuje ontologiczne dylematy SF kreującej różne istoty i światy, to nawiązuje oczywiście do Lema i Dicka, ale wsparcia szuka u Eco, Ingardena, Tatarkiewicza, Schrödingera i pamięta o przestrzeniach Matrixa. Epistemologię fantastycznych dziwów opiera znów na Dukaju, ale też na Wattsie, Popperze i Nabokovie. Ilustrację kwestii religijnych znajduje w prozie Snerga, Čapka, Stapledona; pomoc teoretyczną w tym temacie – u Dominiki Oramus, Tadeusza Olszańskiego, Zbigniewa Łazowskiego, niżej podpisanego. Biologiczne i transhumanistyczne koncepcje fantastycznej antropologii opisuje, sięgając po Dukaja, ale i do Konrada Fiałkowskiego, Cezarego Zbierzchowskiego, Charlesa Strossa, Juliena Ofrayade La Metrie. Przewodnikami po różnych fantastycznych filozofiach dziejów są mu nie Marks, lecz Cioran, Fredrick Jameson czy Gibbon, a z autorów science fiction – oczywiście Isaac Asimov, twórca Fundacji, Mike Resnick, autor Kirinyagi, Heinlein, Stapledon, Dobraczyński. O etyce i aksjologii dyskutuje Sobota między innymi z Frommem, Sokratesem i Józefem Bańką. Bez kompleksów bada  odmiany buntu i światy przedstawione w fantastyce socjologicznej, przywołuje diagnozy Wnuka-Lipińskiego, Marka Oramusa, Janusza Zajdla, ale też film fantastyczny Gattaca(1997) wyreżyserowany przez Andrew Nichola”.

(Maciej Parowski, Wasz cyrk, moje małpy, t. 2)

Dostępność: duża ilość

Cena: 39,99 zł
szt.
  • nowość

Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni

Odpowiedzialność i styl.  Eseje o formach wyobraźni
Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni

Powraca klasyczny (a dziś rzekłoby się kultowy) tom esejów Rogera Caillois, którego bohaterami są Jan Potocki i jego Rękopis, Lautréamont, modliszka, powieść kryminalna, baśń, sztuka poetycka i estetyka.

„Od pierwszego wydania Odpowiedzialności i stylu, otwierającego PIW-owską serię Biblioteka Krytyki Współczesnej, minęło już ponad pół wieku. W historii literatury i kultury to bardzo długo – szczególnie w historii najnowszej (...) część tomów Biblioteki – jestem o tym przekonany (pisze Tomasz Swoboda) – nigdy nie zostanie wznowiona: zbyt silnie przynależą do swojej epoki, zbyt gruba jest warstwa literaturoznawczego kurzu, jaka osiadła na nich w ciągu ostatnich dekad.

Z pismami Rogera Caillois – o tym również jestem przekonany – będzie inaczej. Nie tylko dlatego, że z jego własnej perspektywy, przejętej od liczących miliardy lat minerałów, takie pół wieku to tyle co nic, nieznacząca chwila w dziejach Ziemi i wszechświata. A co za tym idzie, setki i tysiące lat, jakie dzielą rozmaite teksty kultury, właściwie nie zmieniają ich współczesnego (współczesnego dla nas, a także jednych względem drugich) charakteru. O aktualności i niezmiennej atrakcyjności esejów Caillois decyduje jednak przede wszystkim oryginalność zawartej w nich refleksji, wynikająca z głęboko osobistego podejścia do literatury, opartego z kolei opiera się na traktowaniu jej nie w kategoriach form artystycznych, lecz form wyobraźni, zakorzenionych we wszystkim, co istnieje – od modliszki po czerń obsydianu”.

 

Dostępność: duża ilość

Cena: 44,00 zł 49,00 zł
szt.
  • promocja
  • nowość
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl